Sunday, August 08, 2010

Pasti Saya Merindui

Kehebatan empat jejaka Melayu terakhir berentap di AQ4
[Sumber: www.budiey.com]
Keputusan akhir AQ4 diketahui sudah. Sebagaimana jangkaan saya, saudara Ahmad Tirmizi Hj Ali telah dinobatkan sebagai juara. Hemat saya, juara atau sebaliknya, semuanya hebat-hebat belaka. Ada keistimewaan dalam persembahan bacaan masing-masing. Bak kata Ustaz Zamri, 'mantop'!

Tahniah! Tunggu kemunculan AQ5 pula.

Maka, berakhirlah pogram realiti Akademi Al-Quran musim ke-4.
Rasanya 13 episod terlalu sekejap menyerikan malam Jumaat saya. Sedih juga untuk berpisah...
Apa pun, syabas kepada Media Prima saluran TV9 yang sentiasa 'dekat di hati' kerana berjaya menganjurkan program-program bercorak ilmiah. Sekurang-kurangnya usaha sebegini dapat menggalakkan pembacaan al-Quran di kalangan muda-mudi masa kini.

Malahan, info-info mengenai ilmu al-Quran dapat disebarkan secara santai dalam bentuk dakwah kontemporari. Apatah lagi, komen-komen nakal para juri juga nampak bersahaja dan berisi. Kadang-kadang buat saya tersengeh-sengeh keseorangan di depan TV.


Baiklah, hendak mengulas panjang bab al-Quran memang di luar bidang saya. Walaupun saya agak naif berkaitan ilmu tajwid dan fasohah, pastinya saya akan merindui alunan tarannum yang dilagukan oleh saudara Ahmad Tirmizi Hj Ali dan Muhammad Ahmad Zahid~

Nota:
1. Teringin benar hendak menguasai ilmu tarannum, tajwid, qiraat dan pecahan-pecahan lain yang saya tidak ketahui.
2. Tetapi tidaklah berniat untuk menggantikan
Sharifah Khasif Fadzilah. Bukankah ilmu ini semua selaras dengan sabda Rasulullah SAW supaya kita membaca al-Quran dengan lahjah Arab?

No comments: