Saturday, November 29, 2008

Saat Kematuan Di Bilik Ini...

Selama masa di sudut bilik itu...

Bismillahirrahmanirahim. Assalamualaikum Warahmatullahi Ta'ala Wabarakatuh.

Mukaddimah sang 'kematu' bermula...

Saya ingin memanjatkan kesyukuran pada Allah Azzawajalla yang memberi peluang bernafas saat menulis cebisan kalimah qalbu ini. Semoga ia menjadi peringatan yang berpanjangan buat kita semua. Dalam tulisan serba kekurangan ini, saya mohon kemaafan andai ia tidak sehebat tulisan blogger lain.

Kesibukan sepanjang minggu terakhir di sini merencatkan kekreatifan fikiran dan keceriaan hati dalam berkarya. Adakalanya dalam menyelesaikan amanah dan tanggungjawab, saya terkandas 'syahid' di sisi laptop kesayangan. Tapi keinginan saya selalu mencetus 'mahu'.
Saat kematuan di bilik ini...

Sendiri bertanya. Siapakah saya untuk claim diri yang sibuk?


لَقَدۡ جَآءَڪُمۡ رَسُولٌ۬ مِّنۡ أَنفُسِڪُمۡ عَزِيزٌ عَلَيۡهِ مَا عَنِتُّمۡ حَرِيصٌ عَلَيۡڪُم بِٱلۡمُؤۡمِنِينَ رَءُوفٌ۬ رَّحِيمٌ۬
"Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w) yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat inginkan kebaikan bagi kamu dan dia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman." [Al-Maidah:128]
Rasulullah lagi sibuk weh!!

Terkadang saya malu. Pantaskah saya menggelar diri yang sibuk tatkala sahabat-sahabat bertanyakan kondisi. Saya malu sangat. Tersangat malu. 'Sibuk'. Tapi itu la alasan yang ringkas dan tepat untuk menggambarkan diri ini. Saya pernah melihat dan mendengar ada insan yang masa tidurnya bukan atas tilam yang enak. Tapi pada lantai, pada kerusi, pada meja. Sudah tentu indahnya waktu jika dihargai masa yang pantas ini dengan menyempatkan diri menyelit rehat hanya pada ibadah.

Tapi saya yang dalam kematuan ini...
Terkenangkan semingu dua ini yang sungguh meletihkan. Saya berkejar ke sana sini pada setiap kali hujung minggu yang singkat. Terpaksa berulang alik ke Kuala Lumpur dan Perlis untuk beberapa urusan keluarga. Hanya kerana badan merasa penat, minda yang tenat, lelahan saya cuma terbuang di kerusi bas hingga sampai ke destinasi.
Akan tetapi banyak pengajaran baru untuk saya ambil iktibar sepanjang minggu-minggu 'road runner' ini. Ada peristiwa menarik. Insiden kemalangan pada 26 November lepas menjadi trauma sehingga terngiang-ngiang sepanjang di dewan kursus. Alhamdulillah, tiada kemalangan jiwa melainkan helaian-helaian bulu ayam bertebaran di lantai jalan. Selebihnya sukar untuk diungkapkan di sini. Saya cuma manusia biasa.
Kekangan masa telah memaksa saya pulang ke Melaka pada malam kejadian. Sehinggakan saya tidak dapat menyelesaikan segala perkaitan kemalangan terbabit. Apa yang mampu, sekadar menjernihkan keadaan agar semua pihak sedia berlapang dada menerima kejadian yang tidak disengajakan. Benar, tiada yang sia-sia melainkan ada hikmah-Nya.
Setelah habis kursus semalam, dari Melaka, saya bergegas ke Kuala Lumpur untuk melangsaikan sedikit hajat hati. Akhirnya terpaksa akur untuk pulang dengan hanya tertunai 2/3 hajat yang kesampaian. Lewat pukul 12.30 tengah malam saya sampai di Melaka. Keletihan semalam terbawa hingga saat ini. Namun ada kepuasan saat hajat-hajat telah sempurna tertunai.

Kepuasan dan keletihan bukan asbab untuk saya tidak mengambil kira faktor prioriti dan urgensi. Di antara kesibukan menyiapkan tugasan kursus, mengemas pernak pernik barang-barang yang akan dihantar pulang ke kampung halaman dan menguruskan persediaan untuk penempatan 'baru' nanti, persinggahan saya di ruangan maya ini mendapat tempat paling bawah. Akhirnya diketepikan begitu sahaja under construction.

Saat kematuan di bilik ini...

Saya teruja untuk mengukirkan perasaan pada bait-bait kata bagi diabadikan pada teratak baru 'MyHumairaKu' ini.

Namun tiap kali saya membuka halaman ini, kekakuan pasti bermukim. Ini la dilema blogger yang baru berjinak-jinak macam saya. Di sebalik minda yang sedikit kematuan ini, terlalu banyak amanah-amanah Allah perlu saya lakukan. Bukan sahaja melibatkan minda, namun perasaan dan perhatian saya pada tugasan-tugasan lain.

Akhirnya tertinggal segala ilham yang tersimpan dan pengalaman-pengalaman tersembunyi yang mahu saya abadikan buat setiap persinggahan di sini.
Doakan agar urusan saya dimudahkan. Terlalu banyak amanah perlu dilangsaikan. Paling sukarnya, bagaimana dapat melaksanakan kesemua itu sesempurna mungkin.

Setelah sepanjang tahun akademik di sini, penghadaman dan pengalaman akan dibawa pergi tidak lama lagi. Masih jauh perlu menapak demi menggalas amanah ini. Mampukah saya nanti?

Gambar sekadar hiasan

"Ya Allah, semoga aku dapat menjalankan setiap amanah sehabis baik. Mahu mengalir bersama deru dakwah. Biarlah orang menilai aku dengan qudwah sendiri. Itu 'aku' saat kematuan di bilik ini..."

No comments: