Friday, August 06, 2010

Cinta...

Sabda Rasulullah SAW, "Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah." [Riwayat Ibni Majah]

Ini adalah kesinambungan entry 'Kami Tidak Berzina'. Sesuatu yang saya janjikan dahulu. Cuma tajuknya sahaja terpaksa diubah mengikut selera penulisan saya.

Saat entry ini ditaip-taip, saya perlu tulus membenarkan apa yang ingin disampaikan. Lebih kurang prinsip 'Telus dan Tulus' akhbar Sinar Harian. Maklumlah, cinta adalah suatu perkara yang sangat besar maknanya. Terlalu indah untuk dibicarakan.

"Tanya sikit, kalau sudah mabuk, angau (separuh gila) dan buta bercinta, adakah itu indah?"

"Itu bukan indah. Itu namanya padah. Sifat cinta bukan untuk merosak."

Ya, benar. Islam ada caranya untuk mengelakkan cinta rosak dan tercela. Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta ini akan berlaku setelah ijab qabul. Inilah kehebatan cinta selepas kahwin. Namanya cinta qudus. Cinta qudus ini cinta yang bermaruah. Ia juga sebahagian daripada maruah diri kita yang perlu dipelihara.

Bagi sesetengah orang, mereka akan mudah meneguk cinta apabila disua
. Bagi segelintir pula, perkara ini bukan sembarangan untuk diteguk manis masamnya. Ala-ala cinta 'suci dalam debu'. Qudus dan bukan kudis. Kudis apabila ia sudah menjadi cinta jalanan. 'Sahamnya' akan jatuh atau murahan untuk diperdagangkan selepas kahwin.

Ingatlah, ada sebabnya mengapa Allah SWT melarang cinta antara lelaki dan perempuan sebelum berlakunya perkahwinan. Allah SWT mahu memberikan 'sesuatu' sebagai ganti yang lebih baik dan indah, iaitu pernikahan.

Tahniah kepada anda yang bijak memilih cinta anjuran Islam. Subur-suburkanlah selalu. Moga mekarnya mengharum hingga ke syurga. Saya? Jawapannya hanya pada kerahsiaan Allah SWT. Wallahu'alam~

Nota:
1. Saya serik dengan Cinta. Banyak perkara perlu dipertimbangkan.

2. Saya bukan tidak menyukai Cinta, tetapi keadaan sangat memaksa. Apatah lagi, kesihatan dan kegusaran saya semakin terancam. Allergic Rhinitis menjadi-jadi. Mata saya juga asyik berair dan membengkak.

3.
Kini, saya nekad membuat keputusan. Mudah-mudahan ia adil untuk kebaikan semua. Cinta, esok kamu perlu dihijrahkan buat kali kedua.

4. Anggaplah kita berpisah kerana Allah SWT, ada jodoh, tidak kemana. Kenang daku dalam doamu. Ingat, tidak perlu gigih untuk pulang mencari saya di sini.

5. Cinta adalah kucing singgahan yang mengharap kasihan saya. Akhirnya, jadilah ia kucing peliharaan. Bak kata jiran saya, setia dan manja. Tapi... ya Allah!


4 comments:

cikgu zaki said...

Salam untuk teman,

"Cinta itu boleh diumpama...kan, sambal belacan, walau pedas hingga mengalir air mata masih mahu di makan jua"....wallahuaklam.

All About AnaYna said...

Ku sntiasa Mengharap Cinta Qudus Itu...

Izzah Al-Maliziyyah said...

To Cikgu Zaki.. Alaikumsalam WBT. Hehe..itu jenis yang tidak serik cikgu. Mengalir air mata ok lagi. Risau kot-kot terkena buasir la pulak~

To 'AnaYNa'.. Saya pun jua. Ameen ya Rabb~

Abgbent said...

Saya mendoakannya buat adikku berdua, Izzah dan AnaYNa, Ameen...