Friday, December 10, 2010

Harus Bersiap Sedia

“Katakanlah, siapakah yang dapat melindungi kamu dari (ketentuan) Allah
jika Dia mengkehendaki bencana atasmu atau mengkehendaki rahmat
untuk dirimu? Mereka itu tidak akan mendapatkan pelindung
dan penolong selain Allah.” [al-Ahzab: 17]

Ada waktu-waktunya, kadangkala kita perlu ditegur dengan peristiwa. Musibah kecil atau besar. Baru kita akan tersedar dari terus terlena.

Perlu ditegur yang saya maksudkan ini tidak bermakna kita sengaja mahu menjemput peristiwa tersebut. Atau dengan senang hati mempelawa ia untuk terencana ke atas diri kita.

Saya percaya, tiada siapa yang mahu menyusahkan dirinya dengan musibah. Apatah lagi, menyusahkan orang lain. Terutama, keluarganya sendiri bukan?

Namun, musibah itu adalah pemberian daripada Pemiliknya. Allah jualah yang selayak menegur. Dan kita sebagai hamba-Nya harus bersiap sedia untuk menerima dengan berlapang dada.

Redha dengan ketentuan-Nya.


Setiap antara kita pasti ditegur dengan cara yang berlainan. Allah itu Maha Adil dan Maha Mengetahui mana yang sesuai untuk setiap hamba-Nya. Dan bezanya cuma pada kita.

Bagaimana untuk berhadapan dengan teguran-Nya.

Bagaimana untuk mengambil pelajaran daripada teguran-Nya.

Ya. Cara penerimaan kita pada situasi ujian tersebut. Mungkin kita akan berkata, kita mampu menghadapinya dengan tenang dan sabar. Positif. Tetapi, hal ini belum tentu ada pada orang lain.

Terutamanya, orang di sekeliling kita.

Keluarga, saudara-mara atau kawan-kawan yang mengetahui keadaan kita. Lebih lagi mereka yang turut sama terlibat menerima tempias musibah kita.

Tidak mustahil, mereka, secara tidak sengaja akan menekan kita pada situasi tersebut. Barangkali dengan reaksi gelabah atau sindiran marah. Nasihat yang didengari sudah tidak relevan. Kita rasakan ia seperti bebelan melampau. Tambah memburukkan, apabila kita dipersalahkan
berkarung-karung.

S
ehinggakan, musibah kecil seakan-akan terlihat besar.

Jika hal ini berlaku, memang melemahkan jiwa.

Pada ketika itu, kita yang sepatutnya dibantu, sebaliknya pula. Hal ini, sedikit sebanyak akan mula mengkusutkan keadaan. Fikiran positif akan bertukar kepada negatif. Emosi, buntu dan sebagainya.


Apabila hal sebegini berlaku, pemikiran kita akan terganggu. Ujian yang pada awalnya kecil, sikit-sikit mula bertambah menjadi berlapis-lapis. Yang tinggal cuma, bagaimana cara kita untuk mendepani seterusnya.

Mahu tidak mahu, musibah yang berlaku perlu diselesaikan. Ia menjadi tanggungjawab kita. Selebihnya, hanya bertawakal setelah berusaha membaikpulih keadaan.

Bagaimana jika masih menerima tekanan sampingan?

Jika kita tidak mahu terus ditekan, salah satunya adalah mengawal suasana. Sedaya mungkin kita perlu bijak mempositif orang-orang di sekeliling kita. Dan jika tidak mampu juga, kita bantu diri kita. Ikhtiar untuk diri sendiri dahulu.
Kita perlu tangkas menepis segala emosi dan kebuntuan kita ke tepi.

Itu signifikannya.

Ya. Jika kita mahu terus kekal solid mempositifkan diri kita.

Atau jika kita jenis telinga 'tauhu sumbat', hati 'biskut kering' lagi mudah. Biarkan sahaja mereka terus menekan tanpa sebarang rangsangan. Membebel atau memberi nasihat ulangan hingga ke pagi pun tidak mengapa.

Masih boleh bercanda dan tersenyum.

Benar. Bersikap tidak ambil pusing juga sangat tidak elok. Tetapi kita masih boleh menghargainya sebagai nasihat supaya kita lebih beringat. Bebelan dan teguran juga tanda kasih sayang mereka dan Dia kepada kita.

Hari semalam cuma teguran kecil. Kita harus bersiap sedia untuk kemungkinan mendatang. Sesuatu yang kita tidak inginkan terjadi, maka sebaliknya yang sebenarnya terjadi.

Oleh sebab itu jangan pernah kita mengatakan, "Andai saya melakukan ini, pasti hasilnya akan seperti ini. Dan andaikan saya melakukan ini, pasti hasil yang akan saya dapatkan seperti ini."

Jangan.

Apatah lagi celupar mereka-reka kondisi, "Mujurlah...Nasib baik..."

Akan tetapi insaflah dengan bersyukur atas realiti yang telah berlaku. Pasakkan dalam diri kita bahawa semua itu adalah keputusan dan cara Allah menegur kita. Tegurannya Maha Indah.

Sungguhpun namanya musibah, namun di sebaliknya tetap terselit kemanisan dan keindahan.
Keindahan menerima qada' dan qadar. Keindahan bersabar. Yakinlah, nilai hikmah-Nya pasti mengatasi nilai keburukan musibah itu.

Itupun jika kita redha akan ketentuan-Nya~

Nota:
1. Dulu saya pernah membantu kawan yang kekeringan minyak kereta di pertengahan jalan. Pada situasi tersebut, saya dan kawan-kawan yang lain cuba mambantu dengan tenang. Bukan membebel. Alhamdulillah, kerja jadi lebih mudah.

2. Malam tadi, saya pula dibantu untuk hal yang sama. Usaha menghantar dan memasukkan minyak ke dalam tangki kereta saya mengambil masa berjam lamanya. Kesulitan semakin ketara apabila mendapati lubang tangki minyak kereta saya agak kecil.

3.
Inilah pengalaman baru. Tayar kereta saya juga pernah pancit. Sekurang-kurangnya, musibah kecil ini dapat meningkatkan kemandirian diri saya sendiri.

No comments: