Thursday, December 30, 2010

Hujan Dan Rindu

"…(Allah) memberi petunjuk ke jalan agama-Nya, sesiapa yang rujuk kepada-Nya; (iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah! Dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia." [al-Ra'd: 27-28]

Rindu.

Jelmaannya maha luar biasa. Bisa menyihir sesiapa sahaja.
Tiada bermusim yang boleh dijangka, diduga. Apa lagi hendak menepis dan menyeka keghairahannya.

Saya pun pelik.

Kekadang rindu itu umpama berderai hujan tatkala langit elok bermega.

Hujan. Saya memang menyukai hujan. Ia mendamaikan. Dan dalam masa yang sama, hujan boleh mengundang kerisauan saya.

Saya yakin, kalian juga pernah menanggung rasa ini. Dengan tidak semena-mena kita dikeroyok rindu yang amat sangat. Suara hati kita yang dalam, jahar berteriak-teriakkan. Sayangnya, tidak kesampaian. Tiada siapa yang mendengarnya.

Saat itu, kita akan cuba untuk gigih menanggungnya sendirian. Bertemankan dada yang sebidang berombak-ombak lelah. Riaknya terasa seakan-akan mahu pecah bukan?

MasyaAllah, begitulah hebatnya penangan rindu.

Ibarat kita mempertaruhkan nyawa dan seluruh jiwa raga.


Entahlah. Hanya untuk mengkhabarkan bahawa kita ini sedang galau merindu memamg payah. Segala-galanya jadi tersangat sukar. Kita lebih rela mengusung tidak keruan itu dalam kepura-puraan dan pembohongan. Kita lebih sanggup tidak mengubatnya.

Maka, sudah menjadi nasibnya. Senyap-senyap kita hanya mampu menyimpan ia jauh di suatu sudut yang sunyi. Dan akhirnya terbiar.

Sungguh sejak dua menjak ini, kantung rindu saya kian meluyut-luyut. Figuranya, persis pohonan yang sedang subur. Bergugusan buahnya.

Saya sendiri pun tidak ketahuan. Kenapa hingga dini hari saya masih belum berkesempatan memetiknya.

Adakah kerana mahu dipetik, tapi tangan tak sampai.

Atau adakah kerana mahu dipetik, tapi masaknya belum ranum.

Barangkali adakah kerana mahu dipetik, tapi hati culas minta ditangguh dulu.

Aduhai rindu...

Sekalipun kita tidak tahu ke mana harus dilampiaskan rasa itu. Dan jika ia hadir dengan keluhuran dan keikhlasan, pastinya cukup membahagiakan.

Oleh yang demikian, jangan dirisau. Apa-apa pun, sekiranya kita memilih untuk melihatnya dengan positif, positiflah jadinya.

Misalnya, jika kita bijak mengurus rindu. Kurang-kurang, natijahnya bisa memberi himmah yang baik kepada kita. Kita dapat memperbaiki diri kita untuk menilai sejauh mana kemampuan yang kita ada. Dan memanifestasikan kembali peta kehidupan kita. Membangunkan semula jiwa kita.


Nah, saat menggaul dan melenyek-lenyek nasi bersama ikan tuna pun boleh dikunjungi rindu. Aduh, menjadi-menjadi pula.

Semaraknya memekar ke segenap jiwa. Sungguh, walaupun aroma tuna itu tidaklah seenak mana. Memualkan. Tetapi, dek kerana memikirkan perut mereka, saya paksakan juga.

Tidak mengapalah. Sebagaimana pesanan inspirasi Syeikh Aidh al-Qarny, sekurang-kurangnya dengan berbuat baik sekecil ini, ia akan melapangkan dada dalam menghadapi galau hati.

Ya Allah, semoga kantung rindu saya ini tidak rabak. Risau juga andai buah-buahnya tidak sempat dijamah. Habis gugur menyembam ke tanah. Pasti saya akan menjadi orang yang paling bersalah.

InsyaAllah, mudah-mudahan tidak.

Jika anda menghadapi situasi ini, mari lunakkan hati dengan membaca al-Quran dan zikrullah. Hanya itu jualah ubat peneguh rindu paling mustajab.

Justeru, biarlah hujan yang mengunjungi kita, hujan yang bermanfaat. Dan rindu yang menyelubungi kita, rindu yang bermanfaat. Ameen ya Rabbal 'Alamin~


Nota eksklusif:
1. Foto di atas adalah kucing-kucing dan arnab jiran saya. Beberapa hari sudah, sementelah tuannya pergi bercuti ke Melaka, saya diamanahkan menjadi ibu angkat mereka.

2. Tiba-tiba saya rindukan Cinta dan yang lain-lainnya. Malah, kamu, dia dan mereka juga. Oh, it is really something special to me. And i couldn't share with others. Ya Allah, ana wahisytoniawi...

No comments: