Saturday, March 07, 2009

Ketika cinta memanggil...

Bismillahirahmanirrahim...

Assalamu'alaikum WBT dengan lafaz salam perjuangan. Syukur pada Allah atas kehendak dan keizinanNya. Marilah kita panjangkan selawat dan salam buat junjungan kekasih ya Rasulullah SAW.

Setiap kali memasuki gerbang Rabiul Awwal, umat Islam akan sibuk merancang dan berprogram bagi memeriahkan bulan Maulid ini.
Pelbagai acara sedia tersusun dipelbagai peringkat seperti bacaan Surah Yassin, ceramah, perarakan bersepanduk sambil berselawat, persembahan nasyid, kuiz dan berzanji.

Semuanya demi menambahkan kecintaan dan kerinduan kita kepada insan yang paling agung, Muhammad bin Abdullah. Ucapan sambutan ini juga berbalasan di email dan SMS. Malah, berkumandang lagu-lagu mengingati Rasulullah SAW dengan bait-bait indah tersusun di bibir...

"Telah pergi... Selamanya...Namun kasih...Tak terpadam...Ya Rasul..."


Andai mampu dicongak, agaknya dalam perjalanan kehidupan kita ini, sedalam manakah kita telah mengenali Rasulullah SAW? Selama manakah kita benar-benar istiqomah membiasakan diri dengan amalan-amalan sunnah Rasulullah SAW? Sekuat manakah bukti cinta kita kepadanya? Saya sendiri malu dan kelu untuk menyatakan yang itu.

Ya Allah, ku akui tiada hitungan yang nyata dan pasti bisa dikhabarkan.

Namun, tidak dinafikan ketika cinta ini memanggil ya Rasulullah, ya Habibullah, segala yang dirasa hanyalah dia, hanya rindu qalbuku seakan terbang dilangitMu. Biarlah ia terusan melebur menjadi satu tidak hanya saat bulan ini.

Buat semua pengunjung blog MyHumairaKu, penulis utuskan salam kerinduan dan kecintaan yang semakin memanggil sempena Maulidurrasul 1430H~


2 comments:

IMANSHAH said...

Salam maulidid nabi..Moga bertambah kecintaan dan kasih sayang buat Nabi Muhammad, Sahabat dan ahli keluarga baginda.

Anonymous said...

Sollu 'ala Nabi