Saturday, February 20, 2010

Saya Belum Boleh Berkahwin

Anak kecil ingin segera dewasa, orang tua ingin kembali muda... alahai

Al-kisahnya kenapa saya belum boleh berkawin. Barangkali entry trivia kali ini dapat membantu anda. Terutamanya untuk makluman 'wartawan-wartawan' yang sering mengajukan soalan cepu emas versi lama. Soalan kenapa saya belum berkahwin? Soalan bila saya hendak berkahwin? Dan soalan siapa lagi yang saya tunggu-tunggu?

Wah, ini tanda prihatin!

Cuma untuk dilain kalinya, kalau hendak menerjah soal, apa kata ubahsuailah sikit method pertanyaan kalian. Barulah bersemangat hendak menjawab.

Sungguhpun nampak typical, tetapi tidak mengapa. Saya kira anda masih beretika dan tidak agresif menyoal yang bukan-bukan. Semuanya boleh diterima akal. Makanya, saya sedia berkongsi rahsia ini. Komentar peribadi daripada seorang teman aka tuan penasihat yang sangat jujur budaknya.


Acap kali datang mengaji, Harith gemar berlama-lama di rumah saya sehingga melewati waktu Isya'. Ada-ada sahaja yang hendak dibuatnya. Hendak mengajak saya berboraklah. Melukis dan menulislah. Segala macam barang saya teringin digodamnya. Kebetulan saya pula 'kaki layan'. Tercuit juga dengan gelagatnya yang bersahaja.

Gaya budak bandar yang baru balik bersekolah di kampung. Semangat mengajinya jenuh dipujuk. Di depan muqaddam selalu beralasan mengantuk, lapar, bosan dan sebagainya.


Pernah sekali bonda saya menasihatkan dia supaya dia tidak berlama-lama setelah selesai mengaji. Maklum sahaja, ustazah Harith ini berstatus anak dara. Kalau hari sekolah, banyak kerja yang hendak dihadap. Tambah lagi, ustazah mahu tidur awal. Sengaja bonda saya memujuk Harith dengan mencipta alasan-alasan sebegitu.

Harith mengangkat kening kepada saya. Tanda well!

Agaknya Harith sudah terlupa apa yang neneknya (bonda saya) sebutkan. Di hari yang lain, dia kembali menyoal. Istifham budak sekecil Harith pun boleh tahan jugak. Lagak dan petah budak berumur 6 tahun ini sama seperti kawan saya yang seusia sebelia.

"Ustazah, kite nak tanya la." Pandangannya lebih tertumpu kepada mainan di tangan. Bibir mugil itu pantas mengomel.

"Hah, tanyalah." Saya membenarkan. Sambil tangan saya terus menyapu sampah. Jeling-jeling, mata saya mencuri pandang.

"Hish, kita tak faham la...ustazah ni kan dah kahwin ke belum ya? Kat tingkat atas tu ada suami ustazah ek?" Harith terus menjama'kan soalan cepu emasnya.

"Haa, kenapa tanya?" Hati saya sudah menggeli. Jawapan disimpan dan melipat dengan soalan balas.

"Hmm...takde pape la. Kite tanye je" Harith menjawab ringkas. Mata kami berpandangan. Malu-malu dia hendak meneruskan perbualan.

"Ustazah belum kahwin la. Hah, ada soalan lagi ke da habis ni?" Saya masih menahan ketawa tetapi berlagak selamba.

"Takde la. Kita rase kan...takyah la ustazah kahwin lagi (dulu)." Bukan main bersungguh dia menasihatkan saya.

"Yealah. Tapi kenapa belum boleh kahwin?" Saya sengaja mengorek maksud isi hatinya.

"Yealah. Ustazah kan kecik lagi. Kite rase, tunggulah besar dulu. Haa, baru boleh kahwin!" Tanpa berselindung, Harith melontarkan nasihat.

"Oh! Betul jugak yek." Saya membenarkan jawapannya tetapi bukan mengangguk. Sebaliknya menggelengkan kepala.

Aduh, beginikah penilaian seorang budak kecil. Sesuka hati sahaja menasihatkan orang dewasa. Mentang-mentanglah fizikal saya ini agak 'remaja' di pandangannya. Apa pun, saya tetap menghargai usul 'Hang Nadim' itu.

Tersenyum berbunga-bunga. Dalam hati berdesis, wah, berdampingan dengan anak-anak murid barangkali 'memudakan' saya!


Tanpa menahan lagi, saya terus tergelak besar. Look, kids always say the darndest things! How cute ini budak! Sangat geliga! Sesuai sekali kalau dilantik menjadi 'PR' saya~

Nota:
1. Saya belum boleh berkahwin dan bukan bererti saya tidak ingin bernikah. Adakalanya, situasi semasa menyebabkan kemahuan dan kemampuan agak terbatas.

2. Semestinya bernikah itu satu keperluan. Sebahagian tuntutan sunnah. Tetapi ada yang lain lebih berhak untuk didahulukan. Bukan sunnah, sebaliknya kewajiban saya yang maha utama.


7 comments:

imanshah said...

budak tak menipu!!sangat naif tapi jujur..hurm moga cepat ketemu jodoh ustazah!!

shameel Iskandar said...

Ttg jodoh jer

mizaranun said...

Salam cikgu...
hiihihihihi ( gelakkan gelagak budak tu) (^__^)

Faridrashidi.Com said...

Assalamualaikum,

Saya juga pernah mengajar kanak-kanak.. hurm, kanak-kanak sekarang sememangnya pintar menyoal.

http://www.faridrashidi.com/2010/02/20/bagai-mengucup-kilauan-lu-lu-wal-marjan/

Anonymous said...

ALLAH NJ BG FIZZAH PELUANG JAGA MAK KOT...TU YANG LAMBAT SKIT DAPAT JODOH..TAKPA TERUSKAN BERDOA

Izzah Al-Maliziyyah said...

To All of u.. Makasih drop komentar di sini. Betul belaka. Cikgu kasi lulus semuanya ya... hehe~

Anonymous said...

dengar kata sakit minggu lepas..takper...ader hikmahnya..