Tuesday, November 09, 2010

Muara Itu Dan Kuala Kampungku

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang, terdapat tanda-tanda (kebesaran) Allah bagi orang yang berakal. Iaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk, atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan sesuatu dengan sia-sia; Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka." [ali-Imran: 190-191]

Berfikir merupakan sebahagian daripada kesukaan saya. Sekalipun sebaliknya, berfikir sangat diperlukan dalam kehidupan.

Berterusan. Selagi mana kita diberi kewarasan akal fikiran.

Poses berfikir akan menambahkan ilmu baharu. Tidak tahu, akan menjadi tahu. Telah tahu, akan menjadi serba tahu. Berfikir juga boleh membantu. Terutamanya dalam menghadapi perkara-perkara keliru dan buntu. Apatah lagi yang haru-biru dan bercelaru.

Misalnya, berfikir bahawa setiap kejadian yang Allah Taala ciptakan itu pasti ada hikmah-Nya. Kita bukan sahaja dapat belajar daripada yang baik-baik. Malah, kehidupan ini menuntut kita untuk belajar daripada yang buruk-buruk juga.

Daripada yang baik, moga-moga kita dekat kepada Allah dengan syukur. Daripada yang buruk, moga-moga kita dekat kepada Allah dengan istighfar dan tawakal.

Kedua-duanya memberi pengalaman.

Pengalaman yang anugerahnya berupa hidayah atau musibah.

Ya. Hidayah atau musibah di sebaliknya pasti terselit hikmah. Bukan sahaja di muara itu. Bukan juga di kuala kampungku. Ia tidak akan ada di mana-mana, melainkan dengan kehendak Tuhan jua.

Sebelum terlambat, mari difikir-fikirkan. Pada hitam putih pemberian Tuhan~

Nota:
1. Banjir. Ada yang menganggap ia kejadian alam biasa. Mereka tidak mahu mengaitkannya dengan amaran Tuhan. Maka, sampai berlaku kiamat sekalipun, kehancuran dunia ini akan ditafsirkan sebagai 'bencana alam'.

2. Takziah kepada saudara-mara saya yang mengharungi pengalaman berbanjir di sekitar Perlis.

3. Ingatan buat orang Kuala Perlis yang tidak terlibat, kalian juga harus ambil iktibar!

2 comments:

IMANSHAH said...

muara hati juga perlu dijaga

ummu said...

salam sis
salam takziah juga untuk sahabat2 saya di Perlis yang ditimpa musibah ini
juga kepada saudara mara di kedah