Saturday, November 27, 2010

Semoga Bermakna Dan Allah Redha

Rasulullah SAW bersabda, "Amalan yang paling dicintai
oleh Allah adalah amalan yang paling berkesinambungan walaupun sedikit."

[Hadith riwayat Muttafaq Alaih daripada Aisyah radhiyallahu 'anha]

"Haa, nampak warak kan?"

"Em, rugilah siapa menolak. Payah nak cari!"

"Bagus apa. Selalu je nampak ke masjid. Kenapa tak suka ke?"

Ya. Warak.

Siapa yang tidak suka. Saya suka. Semua orang juga suka.

Warak adalah salah satu ciri orang yang memiliki agama. Orang yang mengamalkan agama. Orang yang menyampaikan agama (dakwah). Walau tidak secara langsung, ia tetap akan membiaskan qudwah.

Benar. Rajin ke masjid untuk berjemaah sangat bagus. Tetapi, lain orang, lain cara mereka menilai warak. Barangkali ramai di antara kita tersalah tanggap dalam memahaminya.

Warak itu bukan teori agama. Sistemnya tidak boleh direka-reka. Dan bukan hias rupa semata-mata.

Begitu juga dengan saya.

Semasa saya kecil dahulu, warak itu skopnya sangat asas. Boleh dilihat dengan mata kasar. Saya mengecam golongan warak ini hanya pada mereka yang menganggotai mana-mana badan dakwah. Ahli al-Arqam dan tabligh. Selebihnya para ustaz ustazah di sekolah.

Mudah hendak mengecam mereka. Asal nampak sahaja berserban lilit, berkopiah putih, berjubah litup, berniqab muka, bercelak mata, sahlah itu golongan warak. Fikir saya, tentu mereka banyak baca kitab dan fasih speaking Arab. Bagi yang lelaki pula, mereka menyimpan janggut panjang dan berjambang.

Apatah lagi yang membawa kalung tasbih. Saya mula menganggap iman mereka jauh lebih baik daripada yang berpenampilan biasa.


Semakin lama, semakin saya berkata tidak hanya untuk itu.

Rupa-rupanya warak ini diserlahkan lagi dengan karekteristik dan gaya hidup. Jalannya tunduk. Pandangan selalu dijaga. Cakap pun bersopan. Tidak bising-bising. Malah, membataskan pergaulan. Baik dengan lelaki mahupun perempuan.

Bila menginjak dewasa, saya melebarkan kefahaman dan penilaian sendiri.

Cukupkah warak tanpa ilmu?

Bukankah warak itu sepatutnya alim?

Tetapi bukan 'alim-alim kucing'.

Alim yang sepatutnya ini ialah mempunyai ilmu hukum Allah. Mengetahui sesuatu yang jelas haram serta menjauhinya. Tidak kira arak, zina, mencuri dan menipu. Waima menghisap rokok sekalipun.

Saya bertambah faham.

Bukan semata-mata itu semua dan bukan.

Ia lebih halus dari apa yang kita sangkakan. Warak itu bukan sekadar penampilan dan pengamalan. Warak memerlukan penghayatan yang akan mencantikkan lagi sifat warak itu sendiri.

Setiap yang haram sangat memberi impak kepada peribadi dan tingkah laku seseorang. Mereka tidak akan terlibat dengan segala perkara yang dilarang oleh Allah Taala. Bahkan perkara-perkara yang syubahah juga terus ditinggalkan.

Semakin lama, semakin saya membenarkan warak tidak yang itu sahaja.

Warak bukan hanya menjauhi yang haram. Meninggalkan yang syubahah. Hatta, sesuatu yang dibimbangi dapat memberikan kesan dan mendorong kepada yang haram pun harus jadi alergi.

Tapisannya semakin halus. Mulus.

Sehingga ke peringkat yang kecil dan dianggap remeh.

Nah, teladannya ada. Sebagaimana Umar mengasah kewarakkannya. Khalifah Umar bin Abdul Abdul Aziz sangat menjaga dirinya daripada hal-hal kecil yang dianggap syubahah. Di mana Umar pernah memadamkan pelita di pejabatnya yang minyak pelita itu adalah milik kerajaan ketika beliau berurusan peribadi dengan anaknya.

Barangkali kalian yang rajin ke masjid pernah terserempak dengan orang-orang yang kelihatan warak bukan? Masih adakah lagi?

Jika dalam dingin hujan masih ada yang sengaja memasang penghawa dingin, adakah itu warak?

Kipas juga begitu.

Jika cuma dua saf yang memenuhi ruang hadapan surau atau masjid, maka baris kipas di belakang masih terbiar dipasang, adakah itu warak?

Hakikatnya, sukar untuk kita temui orang yang meletakkan nilai warak seperti itu kerana malu kepada Allah.

Persoalannya, siapakah yang berusaha mempraktisnya?

Tidak perlu tunggu 'orang agama' atau 'orang belajar agama'.

Jika mahu, kita yang biasa-biasa ini juga boleh ke arah itu.


Maafkan saya jika penulisan ini seakan mahu mengajar atau memperlekehkan sesiapa. Apa yang saya sarankan ini adalah sedikit usaha kecil untuk kita sama-sama tergerak ke arah kebaikan.

Ya. Hidayah itu milik Allah. Barangkali kita cuma asbab penyebar hidayahNya.

Semoga bermakna dan Allah redha~


Nota:
1. Saya pernah terserempak dengan si fulan yang ala-ala warak, tiba-tiba selamba sahaja membuang sampah dan meludah 'ikut dan' di tempat awam.
Malah tidak segan silu menghisap rokok seperti menghisap gula-gula yang kemudiaannya puntung rokok dicampak sesuka hati.

2. Saya pernah terkejut melihat si fulan yang dilabel warak boleh terkinja-kinja dan bersorak macam orang gila bila menonton perlawanan bola sepak. Itu belum lagi bab merendah-rendahkan orang lain.

3. Sedangkan, saya baru sahaja hendak mencontohinya.
Berkira-kira juga kalau boleh dibuat calon memimpin saya. Terus jadi terbantut...

1 comment:

Anonymous said...

Terima kasih...amat membuka mata berkenaan definisi warak yang sebenearnya...seringkali kita menilai warak pada aspek luaran sedangkan ia lebih luas dari itu...Warak itu dibina bukan ia datang dengan tiba-tiba..Mari bersama kita berusaha ke arah warak yang sebenarnya....