Wednesday, June 01, 2011

Dan Siapalah Saya

"Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi,
lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu dapat mendengar? Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang ada di dalam dada." [al-Hajj: 46]


Tafakur dan tadabbur alam juga merupakan ibadah.

Malah, ia dapat mengajak kita untuk mencari keuntungan daripada kurnia-Nya. Dan supaya kita sentiasa bersyukur dengan nikmat-Nya.

Memanfaatkan keindahan alam sekeliling bukan sekadar 'cuci mata' yang redup berpinar-pinar supaya kembali bersinar-sinar. Bahkan, sekaligus dapat menenteramkan jiwa raga yang acapkali berbalam tercalar-balar.

Sungguh, hati saya selalu berbisik kagum. Betapa alam ini indah nan sempurna. Dengannya bisa sahaja membahagiakan. Pasti Penciptanya itu jauh lebih indah lagi sempurna. Dengan mendekati-Nya tentu lebih bisa membahagiakan.

Maka, siapalah saya jika tidak mahu berfikir tentang kurnia-Nya. Dan siapalah saya jika tidak sudi mengambil pelajaran daripada nikmat-Nya. Ya. Dengan rasa rendah diri, penuh khilaf dan fakir, siapalah saya ini...

Tentulah cuti sekolah kali ini terniat untuk berjalan-jalan lagi. Sebolehnya bukan berjalan-jalan sembarangan seperti biasa. Hajat di hati mahu menjejak jalan tuk sampai 'ke sana'. Apakan daya, jasad dan jiwa saya masih akrab berselirat di sini.

InsyaAllah, moga-moga cita-cita ini termakbul dengan kesempatan dan kelapangan rezeki akan datang. Seiring dengan kesungguhan azam saya bersama kehendak-Nya juga. Ameen. Ameen. Ameen Ya Rabbal A'lameen.

Ayuh! Walaupun di mana jua kita terjejak, marilah sama-sama kita melihat dan memahami alam ini dengan hati. Semestinya menerusi mata hati yang jauh 'berada di dalam dada'~

Nota:
1. Selalunya kita mudah dipukau oleh cantiknya dunia. Namun sukar pula kepada indah dan nikmatnya ibadah. Aduh! Mengapa ya?

2. Tahniah dan selamat mengerjakan ibadah umrah buat sahabat-sahabat saya yang sedang menjadi tetamu Allah. Rasa sedikit cemburu dengan kalian.

3. Alangkah terasa tenang dan damainya hati ini setiap kali mengulang dengar khalimah-khalimah tayibbah menerusi kantung MP3 dan video nasyid Zikrullah. Wah! Barangkali kepentingannya sama sepertimana ikan memerlukan air. Like miraculous!

3 comments:

IMANSHAH said...

Assalamualaikum

Masih di SB?

Semoga cuti kali ini mendamaikan

Hafizul qalb said...

ya ayyatuhal muthmainnah, irjii' ila rabbika rodiatam mardhiah, fadkhuli fi ibadi wadkhuli jannati.. Wahai izzah..jagalah hatimu dari keluh kesah.. Peliharalah hatimu.. Moga Allah menjagamu dengan waliNya .. Sirru ala barakatillah..

obat pelangsing manjur said...

http://bronchitisanak.blogspot.com/