Saturday, February 27, 2010

Rahsia Itu Hanya Dia Yang Tahu

Di sini pandangan saya sering berlabuh. Di sini juga tempat saya tumpang berteduh... bila yang tertulis untukku adalah yang terbaik untukku

Sesekali bersantai, minda saya sering terlepas melayang pada simpang siur hidup yang lalu. Pendek kata, pantang ada kesempatan. Walau tanpa regu yang mendengar, saya lebih senang berkisar sendiri. Dibuai bersama perasaan dramatis, tragis, romantis dan 'is-is' yang lain. Saya pasti, kalian juga sering begitu, bukan?

InsyaAllah, selagi daya ingatan ini masih waras, barangkali payah untuk saya dapat melupakannya. Lebih-lebih lagi, pada episod sejarah silam. Sejarah yang sarat dengan kenangan manis dan pahit. Cuma agak
sukar merelakan hati saya berkongsi cerita dengan lebih rinci di sini.

Biarkan sahaja ia tersembunyi sebagai sesuatu yang peribadi.
..

Entahlah. Jauh-jauh terbang melayang, saya izinkan memori itu hinggap pada kota lampau. Barangkali sesuai juga dinilai sebagai kota 'terlampau' atau kota 'melampau.' Kota yang serba kosmopolitan. Hampir tiga tahun saya tidak bermukim di sana. Kota yang banyak mengajar saya erti sesuap rezeki. Sayangnya terlalu serabut dipenuhi dengan remeh-temeh kesulitan. Bingit tidak mengira siang dan malam.

Segalanya sesak dan mengelirukan. Kadangkala pada fikiran saya, ia boleh menjatuhkan semangat. Tambah lagi bagi insan-insan yang berkelana nun jauh dari ceruk desa.
Saya pernah menasihati sahabat-sahabat seangkatan. Hidup merantau ini perlukan ketabahan. Andai rebah atau terjelepuk sekali pun, harus kuat untuk bangun ke hadapan semula. Bukan bangun dan berpatah balik.

Ranjau kota ini besar saingan hidupnya. Masing-masing bergelut ke sana ke mari. Tipu daya ada di mana-mana. Dosa dan noda tidak mengira masa. Berbelanja dan bergaul juga harus waspada. Hakikatnya, inilah soal kemewahan dan kebebasan hidup. Kalau silap perhitungan, salah aturan, alamatnya tersungkurlah sendiri.

Hari-hari saya lalui. Jalan menuju Allah semakin sunyi dan hambar...


Mujur ada sang malam yang setia menjengah. Tertunggu-tunggu untuk mengadu pada bulan dan bintang. Tertunggu-tunggu untuk bercumbuan memujuk diri yang sedang berkocak jiwa. Bukan sahaja letih jiwa dan fizikal. Bukan sahaja letih mental. Tetapi lebih kepada gangguan emosional dan spiritual.

Dalam hening itu, terlalu privacy apabila dapat duduk bersantai di anjung bilik. S
ambil menghayati adiwarna terang langit Bangsar. Tepat pula mengadap ceracak-ceracak bangunan sekitar Menara TM. Adakalanya saya memikirkan siapakah yang senang lenang dapat beradu di kamar Cititel Midvalley itu. Satu-satunya bangunan yang paling jelas cahaya nionnya.

Jengkel pula tanpa peneman setia. Aduh! Sungguh romantis dengan secawan air panas yang sudi membasahi tekak. Walau air bancuhan sendiri tidaklah semahal white coffee, hirupan demi hirupan sengaja dilengahkan. Bagaikan sayang dan kedekut untuk menghabiskannya. Saya terus mengintai alam....

Ruang angkasa hanya tepu bertemankan sinar merah dari langit. Sinar yang bakal menyala hingga ke lewat subuh.
Kelihatan balkoni-balkoni mewah berpautan megah disapa angin malam. Kerlap-kerlip nionnya dari kejauhan. Entah mengapa, keindahan metropolis itu cuma ada pada yang asyik menghayatinya. Tetapi tidak terlalu ada pada jiwa saya.

Rumit dan sukarnya di sana amat tidak mampu untuk insan selemah saya. Segagah mana diri ini, gejolak jiwa sering meronta mahu mencari suasana baru. Mendambakan persekitaran yang lebih tenang dan mendamaikan. Keinginan itu tidak hadir sekelip mata. Bertahun menanti dan terus berdoa. Sesekali datang kekecewaan. Patah semangat atas setiap perjuangan.

Kini, perjalanan hidup saya tidak berlanjutan di sana. Barangkali tidak diperkenankan oleh Yang Maha Esa.
Tiba masanya, rezeki datang tanpa mendiskriminasi. Alhamdulillah, dapat juga menyisihkan diri. Impian untuk berdiri di balkoni mewah sudah lenyap sedikit demi sedikit. Malah semuanya tidak lagi terlintas di hati ini.

Begitulah maha tingginya harapan dan impian saya. Tetapi yang mengubahnya bukanlah saya, bukan? Kalian pasti tahu kita hanya hambaNya sahaja. Justeru, percayalah, bahwa rahmat dan kasih sayang Allah itu sentiasa ada. Tidak pernah kurang walau sedikit pun.

Keindahan yang dahulu diganti pula dengan elok indah yang baharu. Indah yang mampu saya membisikkan bahagia di hati. Dinihari fajar menyinsing cantiknya hidup saya. Dikelilingi keperluan yang serba sederhana. Saya bahagia dan bersyukur.
Nikmat sekali apabila terpinggir jauh dari keripuhan kota itu.

Semakin hari, ia menjadi semakin asing. Seakan terlupa jalan-jalan menuju ke sana. Malah, terlalu banyak alasan dan perkiraan yang sengaja dibuat. Ini bukan soal sombong. Barangkali juga bukan soal lupa diri. Apatah lagi membenci. Bukan dan bukan.

Andai terpaksa merempuh ke sana lagi, hanya desis hati saya berbisik lesu,
rahsia itu hanya Dia yang tahu. Maafkan aku Kuala Lumpur dan penghuni alamnya jua~

2 comments:

saffmukmin said...

santai ayatnya..:)

dmx said...

assalamualikum wkt...
salam...
..:: Maulidurasul:::..
moga..
brsama...sunnahmu