Saturday, February 06, 2010

Sampai Sini Jodoh Kami

Saya mahu berfikiran positif. Saya mahu berbaik sangka. Lumrah hidup ini bukan untuk menyerah begitu sahaja. Namun, siapalah kita untuk menolak takdir. Yang datang akan tetap kembali. Yang dipinjamkan juga berhak diambil semula. Tidak kira sama ada kita sudah bersedia mahupun sebaliknya.

Begitulah selalunya terjadi. Sejarah mungkin berulang kembali.
Betul juga, apa yang terdetik di hati saya sejak dua hari ini. Ada sedikit persediaan awal andai sesuatu kemungkinan benar-benar berlaku.

Saat ini, saya cuba gagahkan jemari. Tentunya menulis di dalam keadaan bercampur baur sebak hati, rasa seperti tidak selesa. Mudah-mudahan, jiwa saya bertambah reda. Perjuangan hidup ini perlu berlangsung mengikut rutin sediakala.


Selepas menerima perkhabaran musibah kehilangan,
serasa tangkai hati saya mula membengkak sebak. Mana tidaknya, jodoh kami sudah berakhir. Puas sudah saya berusaha ke hulu ke hilir. Tidak jemu mencari penawar untuk memanjangkan jodoh kami. Akhirnya, usaha dan harapan saya tidak menjadi. Kedua-duanya menemui ajal pada tanggal 21 Safar 1431H.

Saya terpaksa akur dan redha di atas kehilangan dua 'teman' yang sangat saya sayangi ini. Siang malam saya mendampingi mereka. Lebih-lebih lagi, si dia. Seminggu ini, komitmen saya untuknya melebihi segala keutamaan saya.

Teringat lagi kata-kata dua orang kawan saya berseloroh.

"Nanti akak bagi kucing akak. Cantik. Anak kucing kau pungut tu dah memang tak sihat."

"Alah, beli saje yang baru. Handset tu dah kong."

Saya sekadar tersenyum ampuh demi membesarkan keyakinan diri. Saya tidak pedulikan seloroh dan pujukkan mereka. Dengar dan abaikan di situ. Nah! segalanya sudah termaktub. Usaha terakhir menjadi penamat atas ketentuan Ilahi.

Jika ada rezeki saya lagi, insyaAllah akan tiba masanya nanti diberi pengganti. Saya belum pasti bila. Buat masa ini, tiada ruang memikirkannya. Saya percaya, setiap pengganti yang baharu belum tentu akan sama seperti yang lama.

Selamat tinggal 'teman'! Telefon bimbit berjenama Sony Ericsson K800i masih di kedai telekomunikasi. Esok sahaja saya akan keluar mengambil. Anak kucing hitam putih bernama Shiro juga akan saya kuburkan seawal pagi esok.
Mungkin di belakang rumah sahaja.

Sesungguhnya, setiap sesuatu itu amat memberikan makna. Yang satu menyumbang jasa bakti. Yang satu lagi berkongsi rasa hati. Kedua-duanya ada nilai kasih sayang. Terima kasih kerana pernah mendampingi diri ini. Walaupun jodoh kita bertahan sekejap cuma, antara kita ada rahsia suka dan duka~

Shiro; mangsa buli murid-murid sekolah. Kakinya pecah. Perutnya pula membengkak dengan pelbagai masalah kesihatan lain

*** Minta maaf atas kesulitan. Saya belum dapat dihubungi melalui nombor yang sama. 90% gambar-gambar di dalam blog ini hasil ketajaman cybershot K800i. Kini 'bersara' awal setelah 4 tahun setia berbakti.

3 comments:

mizaranun said...

SAlam...

kesian mangsa buli tu..
emm yang satu lg tu beli baru cikgu...hihi

Izzah Al-Maliziyyah said...

To mizaranum... Alaikumsalam WBT. Kesian. Saya rasa agak terlewat menyelamatkannya. Apa pun, saya sudah usahakan yang termampu.

InsyaAllah, keperluan yang satu lagi akan saya cari ganti. Sulit juga hidup ni kalau tiada pengganti.. hehe~

norazlansarmudan said...

sabar je la ye...yang patah kan tumbuh dan hilang kan berganti..apapun semoga ceria selalu