Friday, December 12, 2008

Sembunyikan tunding, lapangkan jemari...



Ketika segalanya rebah,
gugur menimpa tiada bertepi,
berderai puncak nan megah,
tiada lagi kuasa usah menahan,
semalam adalah bukti Ilahi,
meninggalkan semua untuk ditangisi,

Namun...

sesalan di hati tiada berguna lagi...

[ihumaira; khas untuk tragedi Bukit Antarabangsa]

Musibah negara kita baru-baru ini menyegarkan kembali tragedi Highland Tower tahun 1993. Saat menulis entry ini, terasa gerun di hati walaupun ia sudah berlalu hampir seminggu.
Benar. Bencana Ilahi tiada siapa yang mampu musuhi. Allahuakhbar!
Sejenak saya bertanya sendiri, kenapakah hukum ini selalunya datang di setiap penghujung tahun. Seolah-olah account closing yang wajar dibentangkan untuk setiap hitung kira pencipta alam ini.
Nah! Hasil dapatannya adalah habuan 'mega'. Habuan untuk kita fikir atas setiap kelalaian dan sukaria sepanjang tahun. Kelalaian dan sukaria ini tanda sombongnya kita sebagai hamba dalam mengusahakan alam yang dipinjamkan.
Tiada tundingan jari menyalahkan sesiapa, baik kerajaan pusat, kerajaan negeri, PBT, pemaju, konsultan, kontraktor dan pembeli sendiri. Tetapi marilah kita melapangkan jari jemari. Tadahkan seluasnya pada Ilahi agar kita tidak terus 'lupa diri'.
Sesungguhnya setiap yang terencana, tiada yang sia-sia. Melainkan ada hikmah-Nya untuk difikirkan bersama... Takziah buat semua keluarga mangsa yang terlibat dengan peristiwa hitam, tragedi Bukit Antarabangsa~

No comments: